Zwakke plek?

Sporten zorgt gauw voor pijntjes, variërend van een brandend gevoel tijdens het trainen, spierpijn na het trainen, blessures en chronische klachten. 

De eerstgenoemde twee “pijntjes” zijn onschuldig. De laatste twee zijn wat minder onschuldig en kunnen behoorlijk lastig zijn in het dagelijks leven. Als je niet adequaat reageert op een blessure dan kan dit zich ontwikkelen in een chronische aandoening. De meest voorkomende blessures binnen het sporten zijn:

“Zwakke plek?” verder lezen

Lichaamsbouw

Lichaamsbouw

Je lichaamsbouw is grofweg in te delen in 3 verschillende ‘bouwsoorten’. Deze ‘bouwsoorten’ zijn beschreven door de Amerikaanse psycholoog William Herbert Sheldon in 1940. Hij dacht dat aangeboren karaktereigenschappen verband houden met bepaalde lichaamskenmerken. Deze theorie is onbewezen. In de sport worden deze lichaamstypen echter gebruikt om trainingstechnieken te beschrijven voor datzelfde type. Hieronder staat beschreven welke typen er zijn, de beste training die je kunt doen, en waar je bij dit type bouw qua voeding op moet letten. “Lichaamsbouw” verder lezen

Rolmodel

Ben jij wel eens teleurgesteld geweest in jezelf omdat je iemand teveel hebt nagestreefd die je bewondert? En ben je je doelstelling daarna helemaal kwijtgeraakt? Jammer is dat die teleurstelling leidt tot inkakkers.

De wil om er hetzelfde uit te zien als iemand anders (die er volgens jou goed uit ziet) helpt niet bij de motivatie om te sporten. Natuurlijk kun je je inspiratie halen uit dat wat je jezelf voorschotelt aan digitaal materiaal, maar hou het in perspectief….:-)

“Rolmodel” verder lezen

Zelfdiscipline

Een eerste gedachte….

Je bent er uit… je wilt wat kilo’s kwijt, je wilt het écht serieus aanpakken met je lichaam. En het ook écht volhouden nu. Die laatste keer dat je eenzelfde doel had lukte het niet, maar je gaat er wederom voor!

Zelfdiscipline zorgt ervoor dat je volhardt in wat je voor ogen hebt. Het is een langetermijnsinvestering. Het ligt aan de basis van het bereiken van je doel. Het klinkt gek, maar íedereen heeft een vorm van zelfdiscipline. Als je gedisciplineerd bent geef je iets wat je belangrijk vindt prioriteit.

Beginnen….

“Zelfdiscipline” verder lezen

Hoeveel water drinken?

Een mens moet in rust minimaal anderhalf tot twee liter vocht per dag drinken. Hoe schat je jezelf in op dit gebied? Kom je aan je dagelijkse quotum?

Hoe zorg je ervoor dat je dagelijks genoeg drinkt?

Als je wakker wordt heb ongeveer 8 uur niets gedronken. Wanneer je begint met een glas water (en bvb een schijfje citroen) dan heb je je eerste glas al gemakkelijk binnen en hydrateer je je lichaam. Gedurende de dag kun je natuurlijk alle glazen vocht tellen dat je drinkt, maar er is ook een simpeler manier. Drink gewoon een bidon met water leeg, vul die halverwege de dag opnieuw. Zorg dat  vóór het avondeten de bidon leeg is. Voilá, je anderhalve liter is binnen. Alles dat je extra drinkt is meegenomen!

“Hoeveel water drinken?” verder lezen